5 protein «bomber» som ikke inneholder kjøtt

Har lyst til å rette fokuset mot proteiner, jeg vet at det er mange som tror de blir bare “beinrangler” om de blir vegetarianere. For meg var ikke det så viktig, men for mannen min var det en bekymring.

Og jeg forstår den bekymringen godt!!  Det er nemlig slik at kroppen vår lagrer ikke  proteiner som karbohydrater og fett. Proteiner er ferskvare og du må ha nytt påfyll hver eneste dag!  Har du ikke det så vil styrkeøkten nærmest være bortkastet (om målet er å bygge muskler). Det siste Andreas vil er å tære på muskelmassen.  For å ikke miste motet  måtte jeg studere dette nærmere, vi MÅ holde motivasjonen oppe slik at vi begge kan ha gleden av å være vegetarianere.

Ble utrolig glad når jeg lærte at veganske proteinkilder faktisk er bedre og inneholder mer proteiner enn biffen! Altså ingen grunn til å spise kjøtt for å bli stor og kraftig, se bare selv!

Kort oppsummert om proteiner

Ordet protein kommer fra det greske ordet protons, som betyr «den første», noe som sier hvor viktig proteiner er for planter og dyr. Proteiner regnes som en av de tre hovedgruppene av næringsstoffer i kosten, i tillegg til fett og karbohydrater. De er avgjørende for struktur og funksjon hos alle levende celler. Proteinene brytes ned til aminosyrer i fordøyelsessystemet. Aminosyrene bruker kroppen som byggesteiner til å bygge opp egne proteiner, eller som «drivstoff» i cellene.

 
 5 på TOPP veganske proteinkildene:
 
  1. Spirulina – er en alge som du kjøper i pulverform. Blandes ut i juice, smoothie eller vann. Den inneholder faktisk så mye som 4 gram proteiner i en  1ts. I tillegg er den rik på magnesium som er et viktig mineral for muskel og nevefunksjon.
  2. Hampfrø – 2 ss inneholder 10.gram proteiner + omega 3
  3. Spinat – 1 kopp 5 gram proteiner masse antioksidanter 
  4. Broccoli – 1 kopp ca 2,5 gram proteiner, Kalium, vitamin A og  nesten et dagsbehov for vitamin C
  5. Mandelsmør/mandler – 2 ss 8 gram proteiner
 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *