5 tips til å bli mer til stede når du spiser?

Jeg har drevet med mindfullness trening i over åtte år, litt av og på! For meg er det en av de beste måtene å slappe skikkelig av på.

Jeg retter alt fokus mot pust og tilstedeværelse. Tankene kommer og går, da prøver jeg å ikke dømme dem, men sende dem kjærlighet. Så går jeg videre til å tenke på pusten. På den måten så trener jeg hjernen din til å koble av. Det er når det er helt stille at det bråker som mest. Det er mye lettere å alltid ha noe å gjøre. Slå på PC, tv, lese eller være rundt andre mennesker. Stillheten kan bli for tøff … Men det når jeg virkelig tør å møte meg selv, være sammen med meg selv, uten alle forstyrrelsene at jeg forstår meg selv best.  Etter en stund opplever jeg tilfredshet, ro, bevissthet og lykke!

Jeg har hatt mye glede av å høre på mindfullness trening på  Spotify med Ivar vehler. Øktene varer fra 10-35 minutter.

Når jeg prøver å vri meg unna en meditasjonsøkt med å fortelle meg selv at jeg ikke har tid, sier jeg til meg selv  ” har du ikke 10 minutter,  har du ikke noe liv”!!!

Spise mer tilstede

Jeg har en naturlig høyt energinivå, det å spise med fokus på maten er ikke alltid lett.  Jeg spiser og tenker hva skal jeg gjøre etter jeg har spist. Ofte sluker jeg maten og kaster meg videre i neste prosjekt. Jeg må derfor jobbe med meg selv og være bevisst når jeg spiser.

5 måter å bli mer tilstede når du spiser?

  1. Sitt avslappet
  2. Tenk på de du sitter sammen med
  3. Vær bevisst maten på din tallerken
  4. Ta ned bestikket hver gang du tygger
  5. Nyt smakene

God karma!

Mindful eating is very pleasant. We sit beautifully. We are aware of the people surrounding us. We are aware of the food on our plates. This is a deep practice.

Tich Nhat Hanh

2 thoughts on “5 tips til å bli mer til stede når du spiser?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *