5 enkle grep til et sunnere liv!

Vi er hva vi spiser sies det. Hvilke enkle grep kan du gjøre for å bedre kostholdet ditt?

Kunstig søtning som aspartan og smaktilsetninger som MSG vet vi er skadelig for kroppen og kan gi en rekke alvorlige bivirkninger og sukker er som gift. Her vil jeg fortelle deg  om noen alternative naturlige ingredienser for å få dine retter til å smake søtt, salt og MYE…
  •  SØTT-  finnes så mange naturlige produkter som er søte i seg selv og sunne. Du kan for eksempel bruke  dadler, de har en intens sødme og en seig konsistens og passer derfor  godt i kaker og frokostblandinger – smaker eksotisk. Dadler gjør fantastiske ting for deg – de er en god kilde til  jern, mangesium, sink og mye mer. Andre sunne alternativer er  lønnesirup og agavesirup. Eller hva med en banan? Perfekt i smoothies eller tørket som en snack.
Processed with Snapseed.
Drikker du mye søt, kunstig drikke som brus eller saft tappes kroppens reserver av vitaminer for bryte ned kunststoffene du får i deg. Sukkerinnholdet gjør også at du får i deg en stor mengde energi og svært lite næringsstoffer. Kutter du brusen og derimot drikker vann og spiser næringsrik mat, får du altså en dobbelt positiv effekt: du får i deg mer godsaker og kroppen får beholde det til eget bruk.
  •  SMAK-MSG er et tilsetningsstoff som brukes for å fremheve smak (mye brukt i asiatisk matlagning), men som også har en skadelig effekt på helsen din. Jeg foretrekker å bruke urter som  timian, basilikum, persille, koriander og mange flere som gir nydelige smaker!
top-view-1248955_1920
Dersom du bruker urter/krydder i kombinasjon med en god olivenolje, kan du sette lage dine egne sauser og dressinger. Du kan sylte ned grønnsaker eller lage hjemmelaget chutney. Andre smaksbomber er forskjellige typer sopp og nøtter som gir mye og variert smak til dine retter.
  • SMØR-bidrar til høyt kolesterol – du kan bruke kaldpresset olje fra kokosnøtt, hemp eller avacado. Når jeg steker mat, holder det å bare bruke litt vann eller annen væske for å få en fin stekeflate. Så kan du eventuelt tilsette olje etterpå, når temperaturen er lavere.

aroma-906137_1920

  • HVETEMEL-  kan gi helseplager på grunn av superstivelse og supergluten. Gluten fungerer som  lim og gjør alt du spiser vanskeligere å fordøye. Jeg bruker grove alternativer til pasta, belgfrukter, linser, bønner og brun ris. Når jeg baker bytter jeg ut hvetemel med spelt, landhvete og rug.
rice-1549131_1920
  • SALT-er en av de viktigste ingrediensene på et kjøkken, da det fremhever de naturlige smakene.Vanlig bordsalt gir høyt blodtrykk og hjelper oss til å holde på vann som igjen gir vektøkning. Bytter du ut bordsalt med mineralsalt får kroppen 10 talls med mineraler som er bra for deg.Alternative til bordsalt er celtic sea salt,  sort lavasteinsalt fra Hawaii, rosa Himalayasalt og maldonsalt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *