Slik bruker du bønner og linser

Bønner og linser er stappfulle av gode smaker og næringsstoffer. Det er en god erstatning for kjøtt, da de inneholder mye fiber og protein.

Bønner og linser har mer enn dobbelt så mye protein som ris, og stivelse som fordøyes sakte, noe som i kombinasjon er optimalt for å bevare metthetsfølelsen. Et måltid med bønner er like mettende som et kjøttmåltid.

Bønner

Bønner er modne frø av belgvekster. Det vanligste er å bruke tørkede bønner. De bør bløtlegges ett døgn for de kokes. Koketiden varierer fra størrelse på bønnen. Koker jeg Butter Beans som er ganske store, er koketiden 1 time og 20 minutter.

Du kan også få kjøpt ferdig utvannet og kokte linser/bønner i butikken. De smaker godt og er praktiske hvis du ikke har planlagt middagen på forhånd.

Linser

Du behøver ikke bløtlegge linsene før de kokes, men ved å bløtlegge dem 1 times tid, reduseres koketiden.

Hell over kaldt vann, kok opp og la linsene trekke rett under kokepunktet i ca. 25 minutter til de er møre, men holder fasongen.

Tips: Når du koker linser/bønner kan du gjerne tilsette smak som hvitløk, urter, buljong, laurbærblad, sukker eller litt eddik.

Jeg kjøper ofte mine bønner og linser på innvandrerbutikker. Jeg liker best å bruke kikerter, røde og grønne linser, butter beans eller sorte og hvite bønner. Jeg prøver å få i meg litt bønner og linser hver dag. Du kan også bruke dem i salater, i middagen eller som pålegg ( Hummus eller Tahini ).

Stop saying I wish, start saying I will

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *