Fleksitarianer

En av årets stor trender er uten tvil å leve som fleksitar. Dette begrepet er nettopp det det høres ut som – en fleksibel vegetarianer, uten absolutte begrensninger i forhold til å inkludere kjøtt og fisk i kosten.

En fleksitarkost vil nok for mange familier være et praktisk og mer oppnåelig steg i retning av et plantebasert kosthold. Dette betyr kanskje at man velger spiser vegatarmat et par dager i uka, for å øke inntaket av plantebasert mat i hverdagen. Men man forviser ikke kjøtt, fisk eller fjærkre fra menyen av den grunn.

Det kan være mange grunner til at man ønsker å bli fleksitar; helsemessige årsaker, miljøaspektet eller etiske grunner.

Fordeler med å være fleksitarianer

  • Hvis du i noen måltider bytter ut kjøtt med grønnsaker, korn og belgvekster reduserer du trolig fettinntaket og bytter i tillegg ut mettet fett med umettet fett. Dette medfører at du reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer, type 2-diabetes, høyt blodtrykk og fedme. Du får også i deg mer kostfiber, mer antioksidanter, mer omega-3 og omega-6, og en hel bråte av viktige mineraler og vitaminer.
  • Miljødepartementet har regnet seg fram til at dersom alle norske husstander byttet ut bare én kjøttmiddag i uka med en vegetarmiddag, vil det bidra til å redusere klimautslippene fra matproduksjon med 855 000 tonn CO2 i året.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *